ELÄMÄNASENNE

Positiivinen elämänasenne voi tuoreen tutkimuksen mukaan pidentää elinikää.

Elämä voi tuntua ja olla monimutkaista. Pitää muistaa nukkua, syödä, hoitaa työasiat ja perhe-elämä, liikunta ja terveys – silti sinusta voi tuntua, että et hallitse kunnolla mitään näistä asioista.

Itse asiassa voimme hallita vain muutamaa asiaa elämässämme.

Ilo ja menestys kulkevat käsi kädessä.

Kumpaakin voi saada lisää muuttamalla vain muutamaa tapaa elämässä – pieniä puroja, joista ajan myötä tulee iso joki.

On aina helpompaa valita epäterveellisempi vaihtoehto (jättää lähtemättä salille, mennä hampurilaiselle ruuan tekemisen sijaan), mutta terveellisempi valinta tuntuu pidemmän päälle aina paremmalta. Jos valitsemme oikein yhä useammin – huomaamme, että siitä tulee toinen luontomme.

Tässä siis muutama asia, joita voit hallita elämässäsi:

1) Hengitä sisään, ulos, toista

Ajatteletko usein hengittämistä? Se on paras pikarentoutus, kun haluamme hillitä ajatuksiamme. Tunne rintakehän laajeneminen ja supistuminen ja hengitä uudelleen – yhtä syvään.

Laske kahteen, kun hengität sisään, ja kolmeen kun hengität ulos. Tee kymmenen tällaista syvähengitystä aina, kun tuntuu, että stressi tai ajatukset ottavat vallan.

2) Juttele itsellesi mukavasti

Jokaisella meillä on sisäinen ääni. Usein se on syyttävä ja kritisoiva sekä monta kertaa päivässä yllättävänkin negatiivinen. Yritä kiinnittää huomiota siihen, montako kertaa päivässä puhut itsellesi negatiivisesti. Sisäisen “Ankeuttajan” löytäminen voi auttaa pääsemään siitä eroon.

Yritä puhua itsellesi niin kuin parhaalle ystävällesi – virheitä tapahtuu ja se on elämää. Olet silti arvokas, tärkeä ja rakastettava.

3) Kiitä

Jos olemme kiitollisia päivittäin, se auttaa meitä näkemään asiat positiivisessa valossa, toivomaan ja olemaan periksi antamattomia.

4) Ajattele ruumiinkieltä

Mikä se juttu olikaan, että vain 10 % ilmaisustamme tulee suustamme ulos? Ruumiinkieli on tärkeää, ja sitä voi myös harjoitella. Ennen kuin lähdet töihin aamulla, seiso peilin edessä ryhdikkäästi, aseta kädet lanteillesi ja hymyile. Seiso lantion levyisessä haara-asennossa. Tämä ”voima-asento” auttaa meitä tuntemaan itsemme positiivisiksi ja varmoiksi.

5) Voimistele henkisesti ja fyysisesti

Liikuntaa olisi hyvä harrastaa 20 – 60 minuuttia päivässä. Jos tuntuu mälsältä lähteä salille, ajattele sitä mahdollisuutena kuunnella ihania kappaleita kuulokkeista ja miettiä omia juttujasi. On tutkittu, että liike lisää luovuutta, etenkin kävely.

Myös aivojen on saatava jumppaa. Osta sudokuja, ristisanoja tai keksi sananmuunnoksia. Jos tällainen ei innosta, voit aina meditoida. Jo 20 minuutin meditaatio virkistää sekä kehoa että mieltä.

6) Syö hyvin

Einesten syömisen ja liian sokerinkäytön haitat ovat kaikkien tiedossa. Ne lisäävät ylipainoa, diabeteksen riskiä ja jopa syöpien  mahdollisuutta.

Terveellisen syömisen aloittaminen on helppoa. Porkkanoiden popsiminen tv:tä katsellessa karkin sijaan on hyvä aloitusvaihtoehto.

Lounaalla ei siis tarvitse syödä raskaasti, jotta tuntisi jaksavansa loppupäivän.

7) Nuku tarpeeksi

Nukkuminen on välttämättömyys moneen asiaan: keskittymiseen, jaksamiseen, ruokahalun vähentämiseen. Eräs parhaista unettomuuslääkkeistä on rutiini: käy aina nukkumaan samaan aikaan ja nouse samaan aikaan. Saattaa olla vaikeaa, mutta nukkumaan mennessä ajatuksista pitäisi päästää irti ja antaa niille aikaansa vasta seuraavana päivänä.